Tuesday, May 20, 2014

Perceraian termahal di dunia


utusan malaysia terkini

Perceraian termahal di dunia


indah.com

Perceraian termahal di dunia

Miliarder Rusia, Dmitry Rybolovlev. (Foto: REX/Daily Mail) 
  Billionair  Rusia, Dmitry Rybolovlev. (Foto: REX/Daily Mail) 
  SWISS - Billionair Rusia, Dmitry Rybolovlev, telah diperintahkan untuk membayar sekira 2.7 billion poundsterling    untuk mantan isterinya. Ini boleh dikatakan merupakan penyelesaian perceraian terbesar dalam sejarah.

Dalam makalah tuntutan yang disampaikan pada Isnin 19/5/14 waktu setempat, mahkamah di Swiss mengatakan Rybolovlev, -salah satu pemilik klub bola
sepak Perancis AS Monaco-, harus membayar lebih dari  2.7 billion  poundsterling kepada Elena Rybolovleva.

Melansir Independent, Selasa (20/5/2014),mahkamah juga meminta Rybolovlev memberikan mantan isterinya hartanah  di resort ski Gstaad Franc senilai 86 juta poundsterling  dan dua bangunan lain di daerah kaya, Cologny, Jenewa, di mana pasangan ini pernah tinggal bersama-sama.

Peguam Rybolovleva, Marc Bonnant, menyebut jika perceraian pasangan ini merupakan yang paling mahal dalam sejarah. Mereka sudah mengajukan perceraian sejak 2008. Bahkan, angka yang digelontorkan jumlahnya sangat keterlaluan mahalnya bagi Swiss.

Tapi peguam Dmitry, Tetiana Bersheda, mengatakan bahawa hasil keputusan mahkamah  ini kemungkinan akan dipangkas selama proses rayuan. "Pasti akan ada review rayuan baru dan keputusan ini belum muktamat mengingat adanya dua tingkat rayuan di Swiss," kata Tatiana.

Mantan isteri Dmitry menuntut harta sepencarian  sekira 3.5 billion poundsterling   dari  lelaki yang dikenal sebagai "raja pupuk", di mana kekayaannya berasal dari tambang kalium yang pernah membuat dia menjadi orang ke-79 terkaya di dunia.

Dmitry ketika  ini berada di peringkat 147 dalam daftar billionair  Forbes, dengan kekayaan yang diperkirakan sebesar 5.2 billion poundsterling 

Rybolovlev dan puterinya, Ekaterina, membeli beberapa hartanah yang paling mahal di Amerika Syarikat (AS), termasuk apartemen penthouse di Central Park West di New York dan sebuah rumah di Palm Beach, Florida. (ade)okezone 20/5/14






No comments:

Post a Comment