Tuesday, May 27, 2014

Dramatik! Tentera Thailand Tahan Bekas Menteri Ketika Sedang Diwawancara Wartawan


utusan malaysia terkini

Dramatik! Tentera Thailand Tahan Bekas Menteri Ketika Sedang Diwawancara Wartawan


indah.com

Dramatik! Tentera Thailand Tahan Bekas Menteri Ketika Sedang Diwawancara Wartawan

 27/5/14
 
Foto: AFP

Bangkok, - Tentera Thailand menahan seorang bekas  menteri kabinet ketika sedang berbicara dengan wartawan yang mengerumuninya. Di depan para wartawan , dia pun digiring pergi oleh para tentera.

Chaturon Chaisang adalah bekas menteri pendidikan dalam pemerintahan yang digulingkan tentera minggu lalu. Seperti diberitakan AFP, Selasa (27/5/2014), dia ditahan dari bangunan Kelab Wartawan Foreign Correspondents' Club of Thailand di Bangkok hari ini di depan puluhan wartawan.

Politikus veteran itu termasuk di antara para pegawai yang diperintahkan untuk melapor kepada tentera usai kudeta yang terjadi pada Khamis, 22 Mei lalu. Namun Chaturon menolak berbuat demikian.

Di depan para wartawan yang berkerumun, Chaturon mengatakan bahawa dia ingin menunjukkan perlawanannya atas kudeta tentera .

"Kudeta bukan solusi untuk masalah-samalah konflik di Thailand," ujarnya kepada para wartawan. Menurutnya, melapor ke junta tentera merupakan hal yang bertentangan dengan hati nuraninya.

Ketika itulah, Chaturon ditahan oleh lima tentera memakai pakaian seragam tentera  dan beberapa petugas tak berseragam lainnya. Sementara para wartawan hanya boleh terpana menyaksikan pemandangan tersebut.

Ketika mengumumkan kudeta tentera   pada Khamis (22/5) kelmarin, panglima mtentera Thailand, Jenderal Prayuth Chan-O-Cha meminta masyarakat tetap tenang dan tidak panik. Menurut Prayuth, kudeta ini demi mengembalikan kondisi Thailand normal seperti semula.

Dengan adanya kudeta tentera, ada sejumlah ketentuan berbeda yang diterapkan tentera di Thailand. Selain membubarkan demonstran, tentera juga melakukan sensor pada media massa, di mana seluruh televisyen dilarang beroperasi seperti biasa dan hanya diperbolehkan menyiarkan material tentera.

Kemudian tentera juga menjalankan perentah berkurung,   mulai pukul 22.00 hingga pukul 05.00 pagi  waktu setempat. Kenderaan awam mulai beroperasi setelah habis perentah berkurung, kondisi lalu lintas   sepi. Kereta-kereta yang melintas harus menjalani pemeriksaan tentera . 
sumber AFP/detikNews






No comments:

Post a Comment