Monday, May 26, 2014

9 Profesor diTangkap Terkait Ikhwanul Muslimin


utusan malaysia terkini

9 Profesor diTangkap Terkait Ikhwanul Muslimin


indah.com

9 Profesor diTangkap Terkait Ikhwanul Muslimin

26/05/2014 
Riyadh, - Pihak berkuasa Arab Saudi telah menangkap sembilan profesor universiti atas dugaan terlibat   dengan gerakan Ikhwanul Muslimin yang dinyatakan terlarang.

Para penyisat Saudi menyatakan bahawa para profesor itu terlibat dengan "organisasi asing" berdasarkan rakaman suara dan email-email terkait kepada mereka. Mereka terdiri dari dua warga Saudi dan bakinya dari negara-negara jiran.

Demikian diberitakan harian Okaz yang dekat dengan pemerintah Saudi. Demikian AFP melaporkan pada   26/5/2014 . Organisasi asing yang dimaksud adalah Ikhwanul yang oleh Kementerian Dalam Negeri Saudi telah dinyatakan sebagai kelompok pengganas pada Mar lalu.

Disebutkan juga bahawa penyiasatan atas kes ini akan selesai pada pertengahan Jun  akan datang. Jika terbukti bersalah, para profesor tersebut boleh  dipenjara hingga 10-15 tahun, sementara yang berasal dari negara lain akan dideportasi.

Saudi dan negara tetangganya   Emirat Arab Bersatu telah melancarkan operasi penangkapan para muslim yang dipercayai  terkait Ikhwanul dan kelompok-kelompok Islamis lainnya.

Pemerintah Saudi sebelumnya menyambut penggulingan  presiden terpilih Mesir, Mohamed Morsi yang berasal dari kelompok Ikhwanul. Saudi dan negara-negara Teluk lainnya khuatir bahawa aktiviti para penyokong Ikhwanul boleh  mengganggu kekuasaan mereka.
sumber:detikNews






No comments:

Post a Comment