Friday, May 23, 2014

Tak Mampu Sekolahkan Anak-anaknya, Lelaki Ini Bunuh Diri


utusan malaysia terkini

Tak Mampu Sekolahkan Anak-anaknya, Lelaki Ini Bunuh Diri


indah.com

Tak Mampu Sekolahkan Anak-anaknya, Lelaki Ini Bunuh Diri

  22 Mei 2014
 
Daily Mail Wu Jingmin (36), isteri mendiang Wang Guangrong, bersama tiga puteri dan seorang puteranya. Wu Jingmin berkata suaminya akan bahagia kerana ketika ini anak-anaknya boleh mendapatkan pendidikan yang layak.

BEIJING, KOMPAS.com - Seorang ayah empat anak di China nekat bunuh diri setelah dijatuhkan hukuman denda kerana melanggar undang-undang  had satu anak yang dikuatkuasa di negera itu.

Wang Guangrong (37), yang berkerja sebagai petani di desa Wantun, Wilayah Guizhou, memiliki satu putera dan tiga orang puteri. Dia sangat  bangga  dengan keluarganya ini namun tidak demikian dengan pegawai setempat.

Seperti halnya keluarga miskin lainnya, Wang melihat anak sebagai aset berharga dan memutuskan untuk melanggar undang-undang  pemerintah itu.

Namun yang sedikit membedakan Wang dari warga miskin lainnya adalah dia sangat bertekad memberikan pendidikan terbaik bagi anak-anaknya.

Sayangnya, Wang harus kecewa kerana ketika  mendaftarkan anak-anaknya ke sekolah pada March lalu, Wang harus membayar wang sebesar 2,000 poundsterling  untuk biaya pendidikan.

Tak mampu membayar biaya sekolah anak-anaknya dan tak mau membesarkan anak-anaknya tanpa mendapat pendidikan, Wang akhirnya memutuskan untuk bunuh diri.

"Dia tak tahan lagi. Sebelum menghiris urat nadinya, dia berkata kepada saya buat apa melahirkan anak-anak jika akhirnya mereka bodoh seperti hewan. Saya tak boleh hidup melihat anak-anak saya menjadi orang bodoh," kata Wu Jinmin (36), isteri Wang.

Berita bunuh diri Wang ini ternyata membuat pemerintah setempat malu sehingga mereka memutuskan untuk memberikan gantirugi kepada keluarga Wang sebanyak  20,000 poundsterling.

Selain itu, pemerintah setempat juga menjanjikan sebuah rumah baru untuk Wang dan keempat anak-anaknya.

"Pemerintah mengatakan setelah kematian suami saya bahawa kelebihan anak, meski tak disarankan, tak boleh membuat mereka tak mendapat pendidikan," kata Jinmin.

"Saya harap suami saya masih ada, namun saya kira dia kini bahagia kerana tahu anak-anaknya akan bersekolah meski kami tidak," tambah dia.

Meski kemungkinan mendapat pendidikan kini terbuka, namun hilangnya sosok ayah membuat anak-anak Wang Guangrong bersedih. "Anak-anak sangat merindukan ayahnya. Mereka semua sangat sedih," tambah Jinming.
Editor : Ervan Hardoko
Sumber: Daily Mail






No comments:

Post a Comment