Saturday, May 24, 2014

Perancangan 'sabotaj' untuk burukkan Khairy?


utusan malaysia terkini

Perancangan 'sabotaj' untuk burukkan Khairy?


indah.com

Perancangan 'sabotaj' untuk burukkan Khairy?

Harakahdaily
DR RIDUAN MOHD NOR | 25 Mei 2014.
Kejadian ahli-ahli Umno mengamuk sehingga menceroboh masuk ke Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang menunjukkan sikap menebal rasis ahli-ahli parti Melayu terbesar itu.

Angin perkauman itu cuba dimarakkan dengan demonstrasi pemuda Umno Wilayah Persekutuan yang mengancam membakar ibu pejabat DAP. Lantas, tindakan ahli-ahli Umno Pulau Pinang dan Pemuda Umno Wilayah Persekutuan mendapat reaksi kritikan dan kutukan pelbagai pihak, termasuk rakan komponen BN, MCA.

Isu pencerobohan DUN Pulau Pinang dan ugutan 'membakar bangunan DAP' adalah isu serius dan melibatkan keselamatan awam.

Lebih-lebih lagi ia melibatkan sentimen perkauman, yang boleh mencetus ketidak senangan etnik di negara ini.

Pihak keselamatan sepatutnya campur tangan dengan tidak membiarkan keadaan berlarutan yang boleh menyebabkan pelbagai kemungkinan yang memburukkan keadaan.

Disebalik 'keberanian' ahli Umno Pulau Pinang dan 'kejantanan' Pemuda Umno WP, ia sebenarnya menunjukkan pendeknya akal ahli-ahli Umno dalam membuat sesuatu tindakan.

Ia adalah politik tidak matang, ketinggalan zaman dan politik jumud oleh golongan tersepit yang mahu meraih simpati rakyat khususnya orang Melayu.

Rakyat membacanya sebagai usaha mengalih isu daripada kemarahan rakyat terhadap kenaikan harga barangan dan GST kepada mencari simpati dengan memainkan lakonan perkauman seperti ini.

Malah boleh dikatakan, tindakan Pemuda Umno WP sebenarnya telah menconteng arang ke muka Ketua Pergerakan Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin.

Seakan kejadian ini sebagai mesej tersirat dari musuh politik pemimpin tertinggi Pemuda Umno dari dalam sendiri bahawa kepemimpinan Khairy terlalu lemah sehingga gagal mengawal ahli-ahli Pemuda Umno bertindak secara membabi buta.

Mungkin mesejnya supaya ahli Umno melihat kepemimpinan Khairy perlu ditukar atau dicabar.

Mungkin juga ia suatu sabotaj terhadap pucuk pimpinan Umno, yang dilihat semakin lemah dan tidak lagi mencengkam kukuh seluruh ahli dan cawangan-cawangan Umno.
*Penulis adalah AJK PAS Pusat






No comments:

Post a Comment