Wednesday, May 28, 2014

rumah sakit terbakar, 21 terbunuh


utusan malaysia terkini

rumah sakit terbakar, 21 terbunuh


indah.com

rumah sakit terbakar, 21 terbunuh

 28/5/14

21 Orang tewas akibat kebakaran rumah sakit di Korea Selatan
Anggota bomba  berusaha menyelamatkan mangsa di sebuah rumah sakit di Jangseong. theaustralian.com.au 
Satu kebakaran di sebuah rumah sakit pedesaan di Korea Selatan untuk pesakit  lanjut usia yang menderita penyakit kronik pada hari ini telah membunuh 21 orang dan mencederakan delapan orang lainntya, dalam kebakaran besar kedua pada minggu  ini di negara masih berduka akibat korban bencana feri pada bulan lalu. 

"Proses pemadaman api dari insiden kebakaran terjadi ketika tengah malam di sebuah rumah sakit di Jangseong, Provinsi Jeolla, sebelah barat daya Korea Selatan, itu sebetulnya relatif cepat. Tetapi sebahagian besar korban adalah pesakit   lanjut usia yang tidak dapat berjalan atau bergerak cepat dan membuat sejumlah besar korban," kata pegawai bomba, seperti dilansir surat khabar the Straits Times, Rabu (28/5).

"Seorang lelaki 81 tahun kini berada dalam tahanan polis  dan diperiksa atas dugaan pembakaran, setelah dia terlihat di kamera cctv berjalan ke ruang kosong tempat di mana api diyakini berasal," ujar seorang pejgawai  polis  melalui sambungan telepon.

Pegawai yang  tidak disebutkan namanya itu menjelaskan lelaki tersebut telah dikenali  sebagai pesakit di rumah sakit itu dan menderita demensia.
"Semua korban berada di lantai dua sebuah bangunan dan sebahagian besar dari mereka menghirup asap kebakaran," ucap seorang pegawai dari jabatan bomba itu.

Kebakaran terjadi sekitar pukul 00.27 waktu setempat, seperti dikutip kantor berita Yonhap.
Rumah sakit kemudian membawa pesakit yang memerlukan  rawatan jangka panjang, di mana ramai dari mereka menderita demensia atau cacat akibat stroke.

Kebanyakan pesakit yang berusia 70-an dan 80-an tergeletak di ranjang, dengan sedikit atau tak ada kemampuan untuk bergerak.
Dalam kebakaran lain pada Rabu pagi waktu setempat, satu orang terluka ketika kebakaran terjadi di sebuah toko ritel diskon di pusat Kota Seoul, seperti dilaporkan kantor berita Xinhua, mengutip stesyen televisyen tempatan   YTN.

Kebakaran diperkirakan terjadi sekitar pukul 09.10 waktu setempat di kawasan  parkir di tingkat lima dari toko ritel diskon Homeplus dan padam total sekitar 20 minit kemudian. Tidak ada korban jiwa yang dilaporkan.
Kebakaran diyakini disebabkan oleh injin  panas dari sebuah kereta  yang diparkir di sana. Merdeka.com






No comments:

Post a Comment