Tuesday, May 27, 2014

Kisah ahli bina badan Amerika, mimpi menjulang piala walau tak berlengan


utusan malaysia terkini

Kisah ahli bina badan Amerika, mimpi menjulang piala walau tak berlengan


indah.com

Kisah ahli bina badan Amerika, mimpi menjulang piala walau tak berlengan

27/5/14
 Kisah binaragawati Amerika, mimpi menjulang walau tak berlengan
Thomas Barbie ahli bina badan tanpa lengan dari Amerika Syarikat. dailymail.co.uk ©2014 Merdeka.com 
Dalam pertandingan bina badan muda Amerika Syarikat diikuti ratusan peserta baik perempuan maupun lelak, hanya seorang peserta yang mendapat sambutan  hangat ahli bina badan  muda dari Carolina Utara yang ikut serta meski tak memiliki anggota tubuh lengkap.

Berbadan tegap dan berotot, namun Barbie Thomas tak memiliki tangan. Keduanya hilang sebab kecelakaan teruk ketika dia masih bayi. Namun itu tak membuat Barbie berhenti bermimpi. Dia tetap mempunyai keyakinan diri untuk mengikuti acara dalam sukan kegemarannya, bina badan, seperti dilapor surat khabar the Daily Mail, Sabtu  27/5/14.

"Saya mengatakan pada semua orang, saya boleh melakukan hal lebih baik dibanding apa pun mereka fikirkan," kata Barbie.

Bagi wanita 37 tahun ini satu-satunya batasan bagi manusia yakni fikirannya. Batasan setiap orang berbeda terserah bagaimana dia ingin membatasi dirinya. Barbie tak mau fikirannya dan pandangan dia membatasi langkah mencapai prestasi di bina badannya.

Panganjur acara bernama Tres Bennett pertama kali mengingat pertemuannya dengan Barbie. "Ketika  itu dia minta tolong saya membantunya mengenakan kostum. Sejak itu kami akrab," kata Bennett.

Barbie Thomas mengatakan dia boleh melakukan apa pun yang dikerjakan orang lain, meski ada beberapa kekurangan tetapi dia mampu memaksimakan kakinya. Dia menggunakan kakinya untuk membantu berus gigi, makan, mengeluarkan susu dari peti sejuk, mengetik, belanja, berdandan, bahkan memandu kereta.

Wanita yang pernah berkahwin  tiga kali ini terjun ke dunia bina badan sejak 2003. Menurutnya sukan ini campur seni yang memerlukan ketekunan serta disiplin. Selain rajin melatih dirinya ke pusat gim, Barbie juga sering berdansa, berenang, dan main  bolasepak.

Ibu dua anak ini memang belum pernah menjuarai pertandingan apa pun, namun dua tahun lalu dia masuk dalam lima pertandingan besar bina badan se-Amerika. "Itu prestasi terbesarku sejauh ini. Namun aku tetap ingin menyertai hingga juara," ujarnya.






No comments:

Post a Comment