Tuesday, May 27, 2014

Nelayan terjala patung berhala


utusan malaysia terkini

Nelayan terjala patung berhala


indah.com

Nelayan terjala patung berhala

27/5/14  
Nelayan Rusia temukan berhala di jala
Berhala dari zaman perunggu lebih berharga dari 50 kilogram emas. dailymail.co.uk ©2014 Merdeka.com   
Seorang nelayan Rusia yang sedang memancing ikan di Perkampungan  Tisul, Rusia  selatan, dikejutkan dengan penemuan berhala. Patung utusan dewa itu dipercayai berasal dari zaman perunggu sekitar 4,000 tahun lalu.

Surat khabar the Daily Mail melaporkan, pada Selasa  27/5/14, Nikolay Tarasov menyangka jalanya menangkap ikan yang berat tetapi ternyata ianya sebuah patung. 

"Jaring saya sukar ditarik naik. Saya fikir ikan atau malah batu biasa. Saya tidak menyangka ini penemuan berharga," ujar Tarasov.

Para arkeolog memuji penemuan Tarasov. Padahal sebelumnya lelaki itu hendak membuangnya sebelum akhirnya dia sedar batu itu punya wajah. Berhala wujud dewa mempunyai tinggi 30 sentimeter dan lebar lima sentimeter.

Menurut Pengarah Museum Sejarah Tisul patung ini sangat berharga sebab pengeluaran di zaman perunggu sangat sukar ditemukan. Demi ilmu pengetahuan Tarasov memberikan patung itu secara gratis pada museum dan tidak minta pampasan apa pun padahal harganya lebih mahal dari 50 kilogram emas.






No comments:

Post a Comment