Saturday, November 15, 2014

Warga Singapura sangka ini drama televisyen kerana di negara itu jarang berlaku jenayah berat


utusan malaysia terkini

Warga Singapura sangka ini drama televisyen kerana di negara itu jarang berlaku jenayah berat


indah.com

Warga Singapura sangka ini drama televisyen kerana di negara itu jarang berlaku jenayah berat

15/11/14
WNI bikin geger Singapura, tusuk orang dikira syuting drama
WNI (bawah) ditahan setelah menikam dan merompak warga Singapura. ©2014 Merdeka.com/Rahul Shah/Channel News Asia 
 Pada Jumaat (14/11) siang waktu setempat, publik Singapura dikejutkan dengan kejadian penusukan dan rompakan menimpa lelaki bernama Kang Tie Tie. Pelakunya kedapatan memiliki KTP Indonesia, bernama Arun seperti dilansir Stesyen Televisyen Channel News Asia. 

Ketika berjalan santai, mendadak suspek, Arun menarik beg lelaki separuh umur  itu, lalu menikamnya di siku, paha kiri, dan beberapa anggota tubuh lainnya dengan pisau sepanjang 12.5 centimeter.

Selepas insiden terjadi, Tie Tie terus dibawa ke Rumah Sakit. Warga Singapura yang melintas memberi bantuan alakadarnya untuk menghentikan pendarahan lelaki malang    itu sebelum ambulans datang.

Adapun polis  dibantu beberapa warga berhasil menahan Arun. Insiden itu terjadi di pintu keluar stesyen MRT Raffles Place. Beg yang dibawa Tie-Tie berisi wang     tunai dan cek.

Belum jelas, detail identiti dan apa alasan Arun berada di Singapura. Sesuai keterangan terakhir, WNI yang melakukan jenayah itu berusia 38. Pihak KBRI Singapura hingga keterangan ini dilansir belum berhasil dikonfirmasi.

Kes rompakan bersenjata cukup jarang terjadi di Singapura. Saking jarangnya, bahkan sebahagian orang menyangka penusukan itu sebahagian dari acara televisyen. "Saya fikir itu shooting drama buatan Channel 8," kata Muhammad Nazir Abdul Rahiman, salah seorang saksi  .

Hari ini, Sabtu (15/11), Arun diadili melalui tele konferensi, kerana dia masih berada di rumah sakit. Kejahatannya merupakan salah satu pelanggaran hukum berat di Singapura. Hukuman maksima  yang bakal dia terima adalah penjara 10 tahun serta 12 kali rotan.
Sumber: Merdeka.com






No comments:

Post a Comment