Saturday, June 21, 2014

Thailand kecewa, AS masukan mereka dalam daftar hitam penyelundupan manusia


utusan malaysia terkini

Thailand kecewa, AS masukan mereka dalam daftar hitam penyelundupan manusia


indah.com

Thailand kecewa, AS masukan mereka dalam daftar hitam penyelundupan manusia

Ilustrasi: RT 
 Gambar hiasan  RT 
 BANGKOK - Pemerintah Thailand menyatakan kekecewaannya atas keputusan Kementerian Luar Negeri Amerika Syarikat  yang memasukan Thailand dalam daftar hitam penyelundupan manusia.

Dalam daftar tersebut, Thailand dinilai oleh AS gagal untuk memerangi perdagangan manusia. Tetapi Thailand bersumpah untuk bekerja keras untuk mengatasi kegagalannya. Demikian diberitakan Associated Press, Sabtu (21/6/2014).

Pada Jumaat 20 Jun 2014, AS merilis penilaian mengenai usaha negara di dunia dalam memerangai perdagangan manusia dan eksploitasi buruh. Laporan tersebut menyudutkan Thailand dalam peringkat kolom ketiga.

Peringkat ini adalah yang terendah bagi Thailand. Presiden Amerika Syarikat  Barack Obama pun memiliki waktu 90 hari untuk menentukan apakah akan memberikan sanksi kepada Thailand.

Sebelumnya, Malaysia juga ditempatkan dalam bhagian ketiga dari peringkat ini. Pemerintah Malaysia dianggap tidak boleh mengatasi cepatnya imigran gelap yang masuk ke wilayah mereka.

Sebahagian besar para imigran gelap yang masuk ke Malaysia berasal dari Indonesia, Myanmar, Kamboja dan Bangladesh. Umumnya para warga imigran gelap itu datang ke Malaysia kerana tertarik dengan lapangan pekerjaan yang diberikan. (faj)okezone






No comments:

Post a Comment