Thursday, June 26, 2014

"Drone" Jatuh di Halaman Penjara


utusan malaysia terkini

"Drone" Jatuh di Halaman Penjara


indah.com

"Drone" Jatuh di Halaman Penjara

  26 Jun 2014
 
YouTube/Al ArabiyaGambar hiasan  - 
Francesco's Pizza Mumbai, India berjaya mengantarkan pizza pesanan seorang pelanggan yang kediamannya berjarak 1.5 kilometer darikedai tersebut. Gambar diambil pada 23 Mei 2014.

LONDON, KOMPAS.com — Pihak berkuasa keselamatan England, Rabu  25/6/2014 , mulai menyiasat insiden jatuhnya drone di lapangan olahraga di halaman penjara terbesar di Dublin pada Selasa atau sehari sebelumnya. Helikopter yang dikendalikan dengan remote control tersebut dipercayai mengangkut dadah.

Drone jatuh di halaman Penjara Wheatfield di sisi barat Dublin, Selasa pada sekitar pukul 10.00 GMT. Sebuah paket dadah dipercayai diikat menggunakan tali ke piranti dengan empat baling-baling tersebut. Helikopter "mainan" ini tersangkut di kawat besi pencegah tahanan lari

Diyakini, tak kurang dari 20 tahanan bergegas mendatangi piranti tersebut dan mengambil sebahagian dari bungkus selundupan ini. "Kami mewaspadai insiden di penjara Wheatfield itu," kata pejabat media polis  setempat seperti dikutip AFP.
"Kami menyita perangkat itu, dan penyiasatan sedang dijalankan ," lanjut pernyataan tersebut. Sementara itu, layanan internal penjara menyatakan  sedang menjalankan penyiasatan dalaman  dengan dugaan pelanggaran disiplin oleh para tahanan.
Drone ini cukup canggih. Kamera terpasang untuk memungkinkan pemegang alat kendali melihat jalur penerbangan. Di dalam kamera itu terdapat kad memori digital. Para penyiasat berharap dapat  melacak jalur terbang drone tersebut dari rakaman pada kad memori ini.
Editor : Palupi Annisa Auliani
Sumber: AFP






No comments:

Post a Comment