Tuesday, June 24, 2014

Pemerkosa yang Dihukum Potong Rumput , dibicarakan semula.


utusan malaysia terkini

Pemerkosa yang Dihukum Potong Rumput , dibicarakan semula.


indah.com

Pemerkosa yang Dihukum Potong Rumput , dibicarakan semula.

  24/6/14
 
Gambar hiasan   
Nairobi - Seorang lelaki di Kenya yang terlibat pemerkosaan beramai-ramai dan brutal mulai dibicarakan setelah kes ini dibuka semula. Kes pemerkosaan terhadap anak sekolah ini menjadi perhatian umum, kerana beberapa suspek di antaranya hanya dihukum ringan seperti  memotong rumput di halaman balai  polis  setempat.

Suspek yang juga masih di bawah umur ini, dijerat dakwaan pemerkosaan bergiliran dan mencederakan orang lain dengan sangat fatal. Perbicaraan kes ini yang dijalankan  di Mahkamah Kota Busia ini, mendapat kawalan ketat  polis   .

Namun kerana suspek masih di bawah umur, wartawan dan publik yang ada di dalam ruang mahkamah diminta untuk keluar mengingat perbicaraan dijalankan secara tertutup. Demikian seperti dilapor AFP, Selasa (24/6/2014).

Kes ini telah menuai kecaman dunia antarabangsa kerana hukuman ringan yang dijatuhkan kepada para pelaku. Akibatnya, lebih dari 1.7 juta orang di negara ini menandatangani petisyen yang menyerukan penegakan keadilan dalam kes ini.

Kes ini bermula ketika mangsa yang berusia 16 tahun, dikenali dengan nama samaran Liz ini, diserang, dipukul kemudian diperkosa oleh enam lelaki secara bergiliran. Tindakan biadab ini dialami korban ketika dalam perjalanan pulang ke rumah usai menghadiri pemakaman datuknya pada Jun 2013 lalu.

Sadisnya, usai diperkosa, korban dibuang ke selokan air dalam kondisi tak sedarkan diri dan tubuh berlumuran darah. Akibat perbuatan keji para pelaku tersebut, mangsa kini terpaksa menggunakan kerusi roda akibat tulang punggungnya patah.

Korban mengenali beberapa suspek. Tiga suspek di antaranya digelandang ke balai polis oleh penduduk kampung setempat. Mereka diadili oleh mahkamah setempat. Namun anehnya, ketiganya hanya dihukum memotong rumput di halaman balai polis  setempat dan kemudian dibebaskan.

Tidak dijelaskan lebih lanjut apakah pelaku di bawah umur ini termasuk dalam tiga pelaku yang dihukum potong rumput. Kendati demikian, publik menyambut baik dibuka semula kes ini..

"Bagi saya, pembukaan perbicaraan kes ini menandakan dimulainya bab baru -- dan kemenangan -- bagi perjuangan panjang. Saya harap ini mampu membuka pintu bagi anak-anak perempuan tak bersuara lainnya yang sangat rentan dan mungkin mengalami penderitaan akibat hal yang sama," sebut aktivis HAM setempat, Mary Makokha. detikNews






No comments:

Post a Comment