Saturday, June 28, 2014

Michelle Obama dituduh rasis


utusan malaysia terkini

Michelle Obama dituduh rasis


indah.com

Michelle Obama dituduh rasis

Michelle Obama dituduh rasis (Foto: AP) 
  Michelle Obama  (Foto: AP)  
WASHINGTON - Wanita pertama Amerika Syarikat, Michelle Obama dianggap melontarkan kalimat tak sepatutnya. Perkataan itu diucapkannya ketika melakukan wawancara dengan media setempat.

Ketika ditanya oleh media ABC News mengenai pengalamannya sebagai suri rumah   yang bekerja, Michelle Obama menggunakan istilah "gypped" atau bererti curang. Istilah tersebut dinilai merendahkan.

Berasal dari kata "gypsy", istilah ini kemudian dikenal dengan "gypped" dalam bahasa Rumania. Berdasarkan sejarah, "gypped" dianggap sebagai tindakan yang merendahkan kerana sama saja melakukan kecurangan terhadap seseorang atau kondisi tertentu.

Sejumlah media langsung mengecam ucapan isteri dari Presiden Barack Obama itu. Mereka menilai beliau    tidak memiliki banyak pilihan kata.

"Istilah itu bertuju pada tindakan merugikan atau melakukan tindakan kejahatan, seperti penipuan atau kecurangan," ujar seorang bloger Ariel Cohen, seperti dikutip ABC News, Jumaat (27/6/2014).

"Ini jelas sebuah perkataan yang kasar. Kata ini seharusnya tidak boleh keluar dari mulut wanita pertama AS dalam satu wawancara," lanjutnya.

Mengenai tuduhan rasis ini, jurucakap Michelle Obama belum bersedia memberikan komentar. Sebelumnya, istilah "gypped" juga pernah digunakan oleh Barack Obama pada 2009. Tetapi ketika itu digunakan dalam konteks yang benar. (faj)
okezone 






No comments:

Post a Comment