Sunday, June 22, 2014

Tentera Menembak Membabi Buta, 5 Rakannya Terbunuh


utusan malaysia terkini

Tentera Menembak Membabi Buta, 5 Rakannya Terbunuh


indah.com

Tentera Menembak Membabi Buta, 5 Rakannya Terbunuh

22/6/14
 
(Reuters)
Seoul - Tentera Korea   Selatan menembak membabi buta rakan-rakannya hingga 5 orang terbunuh, dan 7 lainnya cedera. Tentera itu kemudian melarikan diri dan sedang diburu.

Tentera Korea Selatan itu,   Sersan Lim (23) melemparkan granat dan melepaskan tembakan secara membabi buta pada Sabtu (21/6) malam di perbatasan Kota Goseong, Wilayah Gangwon. Lim yang membawa senjata dan amunisi kemudian melarikan diri ke posnya, dekat perbatasan Korea Utara, demikian seperti dilapor Reuters, Ahad (22/6/2014).

Pemerinta Korea Selatan kini memburu Lim kerana bimbang insiden serupa bioleh  terulang lagi. "Pencarian dilakukan untuk mencegah terjadinya insiden serupa di tempat lain," seperti disampaikan oleh juru cakap kementerian pertahanan, Kim Min-seok pada Ahad (22/6/2014) seperti dikutip dari BBC.

Tentera Korea Selatan kini, menurut stesyen TV Korea Selatan YTN, mendapatkan perintah untuk menembak mati, kecuali Lim menyerahkan diri. Baku tembak masih terjadi   dekat sekolah, sekitar 10 km dari markas tentera  di Goseong.

Orangtua Lim pun dibawa ke lokasi perburuan. Menurut   berita Korea Selatan, Yonhap, ibunda Lim meminta anaknya itu untuk menyerah.

Motif Lim melempar granat belum diketahui. Namun menurut pegawai tentera, Lim masuk dalam daftar mereka yang memerlukan perhatian khusus, kerana mengalami kesulitan dalam beradaptasi dengan kehidupan tentera Menurut pegawai tentera itu seperti diberitakan Yonhap, Lim akan dipecat dalam waktu tiga bulan.

Peristiwa serupa pernah terjadi dalam tentera Korea Selatan, yang menerapkan wajib tentera. Bullying dan masalah mental disebutkan menjadi penyebab serangan sebelumnya. Pada 2011, seorang marine menembak rakan-rakannya dan berusaha untuk meletupkan dirinya dengan granat. Empat orang tentera terbunuh dalam insiden tersebut.

Puluhan ribu tentera dari Korea Utara dan Selatan bertugas di perbatasan bersama, yang merupakan benteng 'terberat' di seluruh dunia.
Wilayah Korea terbagi dua pada akhir perang Korea yang terjadi 1950-53 yang diakhiri dengan gencatan senjata, bukan perjanjian damai sehingga sampai saat ini mereka secara teknikal masih berperang. detikNews







No comments:

Post a Comment