Wednesday, June 25, 2014

Kanak-kanak 2 tahun ketagih alkohol


utusan malaysia terkini

Kanak-kanak 2 tahun ketagih alkohol


indah.com

Kanak-kanak 2 tahun ketagih alkohol

Cheng Cheng, bocah dua tahun pecandu alkohol. (Foto: CEN/Metro) 
  Cheng Cheng, kanak-kanak dua tahun ketagih alkohol. (Foto: CEN/Metro) CHINA - Hanya beberapa minggu setelah sebuah video menggemparkan muncul dari seorang bayi merokok di China, datang cerita mencemaskan dari seorang anak dua tahun yang dilaporkan ketagih alkohol.

Dilaporkan Shanghaiist, Cheng Cheng, kanak-kanak tersebut, lebih suka minum anggur dan botol bir dibanding minum susu. Bahkan, dia dikenal sebagai "Winebibber kecil" oleh media tempatan.

Orangtuanyaketika   ini sedang disiasat oleh pemerintah tempatan setelah dia tergambar sedang minum dari botol alkohol dan mereka sekarang menempatkan kanak-kanak itu  rawatan kekal. Dia dipercayai pertama kali mencuba alkohol pada umur 10 bulan ketika ayahnya mencelupkan puting botol susunya ke minuman anggur untuk dicuba oleh Cheng.

Menurut orangtuanya, Cheng dapat minum sebotol bir tanpa efek sampingan, dan akan mengamuk jika mereka tidak memberinya bir.

"Matanya selalu tertuju pada botol alkohol. Kami hanya dapat mencuba yang terbaik untuk menyimpan botol di tempat yang dalam dan tidak terlihat oleh dia," jelas bibinya, Cai Teng, seperti dilansir dari Metro, Rabu (25/6/2014).

"Kerana kadang-kadang dia benar-benar berisik, kita tidak memiliki pilihan tetapi membiarkan dia untuk mencuba sedikit anggur."

Bibi Cheng menegaskan keluarganya tidak akan lagi memberikan bayi ini minuman alkohol. Sehingga mengatur pertemuan untuk menentukan masa depan anak itu pada minggu  ini. (ade)okezone 25/6/14






No comments:

Post a Comment