Saturday, June 21, 2014

Festival musim panas : Hidangan menu anjing


utusan malaysia terkini

Festival musim panas : Hidangan menu anjing


indah.com

Festival musim panas : Hidangan menu anjing

Sejumlah warga Yulin melakukan aksi penangkapan anjing (Foto: Tampa Bay Times,) 
  Sebahagian penduduk Yulin melakukan aksi penangkapan anjing (Foto: Tampa Bay Times,)  
BEIJING - Sejumlah warga Yulin, China melakukan tradisi unik ketika merayakan festival musim panasnya. Mereka bersama-sama akan menyembelih anjing sebagai menu makan yang dihidangkan ketika perayaan tersebut berlangsung.

Mengutip dari Tampa Bay Times, Sabtu (21/6/2014), masyarakat Yulin percaya dengan memakan daging anjing dan buah lychee serta minuman keras dipercaya dapat membuat mereka tetap sihat selama musim dingin berlangsung.

Namun, tradisi tersebut menuai banyak protes dari kelompok aktivis perlindungan binatang. Sejumlah posting di media dan juga petisyen online mereka lakukan untuk memunculkan kesedaran bagi masyarakat Yulin.

Sejumlah aktivis beranggapan bahawa tradisi tersebut dapat memunculkan resiko bagi masyarakat. Kerana tidak semua keadaan anjing yang mereka potong  bebas dari penyakit.

Menurut laporan sejumlah anjing yang ditangkap berasal dari jalanan ataupun hasil dari pencurian.

Kelompok aktivis tersebut meminta kepada sejumlah restoran untuk tidak menaruh daging anjing sebagai menu makanan. Hal ini dilakukan untuk menghindari risiko kesihatan bagi masyarakat China. (ang) (faj)okezone






No comments:

Post a Comment