Tuesday, August 26, 2014

Pesawat Australia Mendarat Kecemasan Kerana Kakek Rebut Kendali


utusan malaysia terkini

Pesawat Australia Mendarat Kecemasan Kerana Kakek Rebut Kendali


indah.com

Pesawat Australia Mendarat Kecemasan Kerana Kakek Rebut Kendali

 26/08/2014  
Sydney - Sebuah pesawat kecil di Australia terpaksa mendarat kecemasan di satu kawasan sebab kawalan pesawat direbut oleh seorang penumpang kakek-kakek berusia 82 tahun, ketika sedang mengudara.

Menurut  polis setempat, seperti dilansir Reuters, Selasa (26/8/2014), kakek tersebut menyewa pesawat jenis Beechcraft Duchess tersebut untuk perjalanan perniagaan.

Pesawat dengan kapasiti empat penumpang tersebut, berangkat dari Bankstown, pinggiran Sydney menuju Cowra yang berjarak sekitar 186 kilometer pada Isnin (25/8) waktu setempat.

Juru cakap perusahaan carter pesawat Australia by Air menuturkan, di tengah penerbangan, sang kakek tiba-tiba bertingkah aneh. Dia bergerak ke kokpit untuk mematikan injin pesawat dan merebut kawalan pesawat yang dipegang pilot.

Pilot yang masih berusia 23 tahun melawan  dan berhasil mengambil alih kawalan pesawat, sambil menyampaikan panggilan kecemasan. Sang pilot terpaksa melakukan pendaratan darurat di satu kawasan  setempat.

"Pilot menunjukkan kepakaran udara dan kemampuan yang baik ketika pendaratan, dan kami berterima kasih kepadanya atas profesionalismenya," demikian pernyataan pihak perusahaan.

Inspektor Polis  Mark Wall menuturkan, sang kakek kini dalam kondisi stabil di rumah sakit di Sydney. Kakek ini mengalami luka-luka di bahagian wajahnya. Sedangkan sang pilot juga sempat menjalani  rawatan medis kerana terkejut, namun sudah diperbolehkan pulang.

Tidak diketahui pasti penyebab sang kakek bertindak aneh dan berusaha merebut kendali pesawat. Pihak  polis masih menyiasat lebih lanjut insiden ini.
 






No comments:

Post a Comment