Saturday, June 7, 2014

Tentera Amerika yang dibebaskan Taliban dilaporkan sudah memeluk Islam


utusan malaysia terkini

Tentera Amerika yang dibebaskan Taliban dilaporkan sudah memeluk Islam


indah.com

Tentera Amerika yang dibebaskan Taliban dilaporkan sudah memeluk Islam

7/6/14
Tentara Amerika dibebaskan Taliban dilaporkan sudah masuk Islam
Bowe Bergdahl. ©patdollard.com
Tentera Amerika Syarikat Bowe Bergdahl yang baru-baru ini dibebaskan oleh Taliban dilaporkan sudah memeluk Islam dan menyatakan diri sebagai mujahid atau pejuang Islam.

Laporan itu dirilis oleh stesyen televisyen Fox News dua hari lalu dengan mengutip dokumen rahsia.

"Dia menjadi sosok yang lebih bersahabat dan boleh diterima," tulis Fox News mengutip sebuah sumber, seperti dilapor stesyen televisyen Al Arabiya, Jumaat (6/6). Dia bahkan dikhabarkan dibolehkan membawa senjata selama dalam tawanan.

Menurut dokumen itu Bergdahl dinyatakan pernah berhasil kabur selama lima hari. Tapi setelah dia tertangkap kembali dia dimasukkan ke dalam kandang besi seperti binatang.

Dia juga dilaporkan pernah bermain bola dengan para militan Taliban, berlatih menembak sasaran dengan senapang AK-47 dan diizinkan membawa senjata. Dia juga kerap tertawa bersama dan mengucapkan salam.

Fox News bukanlah satu-satunya media melaporkan Bergdahl sudah masuk Islam.

Web asal Amerika Breitbart juga mengutip sebuah artikel pada 2010 dari akhbar  Daily Mail, Inggeris, mengatakan dia jadi mualaf dan mengajari Taliban cara membuat bom.

Daily Mail ketika itu mewawancarai wakil komandan Taliban yang menyebut dirinya Haji Nadeem. Nadeem mengatakan Bergdahl mengajari dia bagaimana cara mengubah sebuah telepon selular menjadi alat pemicu bom.

Namun maklumat itu belum disahkan kebenarannya dan sejauh ini Taliban belum berkomentar soal Bergdhal sudah memeluk Islam.

Juru cakap Taliban Zaibullah Mujahid mengatakan kepada kantor berita the Associated Press, Bergdahl diperlakukan dengan baik selama dalam tawanan. Dia diberi buah-buahan segar  dan makanan apa pun yang dimintanya.

"Anda boleh tanyakan sendiri kepada dia di Amerika tentang masa penahanannya. Dia tidak akan mengeluh," kata Mujahid. Merdeka.com






No comments:

Post a Comment