Thursday, June 19, 2014

Memantau Live Perjalanan Katharine Si Jerung Putih Raksasa ke Laut Lepas


utusan malaysia terkini

Memantau Live Perjalanan Katharine Si Jerung Putih Raksasa ke Laut Lepas


indah.com

Memantau Live Perjalanan Katharine Si Jerung Putih Raksasa ke Laut Lepas

19/6/14

Texas - Katharine, jerung putih raksasa dengan panjang 4.2 meter dan berat hampir satu ton, menjadi buah mulut di media sosial dan kalangan pemerhati hewan. Perjalanannya menuju lautan lepas terus dipantau, secara online.

Diberitakan CNN, Khamis (19/6/2014), jerung putih itu diberi alat tracking sejak Ogos tahun lalu di Cape Cod, Massachusetts, AS. Pasukan yang menanganinya adalah Ocearch.

Ketika di-tagged beberapa bulan lalu, berat Katharine masih 1 ton dan panjang 4.2 meter. Namun para pemerhati yakin, dia sudah tumbuh jadi lebih besar. Sebagai maklumat, jerung putih terbesar yang pernah tercatat adalah 6.4 meter.

Posisi Katharine bioleh dipantau di web Ocearch.org/#sharktracker. Signalnya akan terlacak, setiap kali Katharine muncul ke permukaan. Katharine adalah jerung pertama yang boleh dipantau pergerakannya secara live online.

Pada hari Rabu (18/6) petang waktu Amerika Syarikat, jerung itu tercatat berada di Teluk Mexico dan menuju ke arah Texas. Posisi itu terlacak berdasarkan 'ping' terakhir yang terakam pada Selasa pagi waktu AS. Artinya, dia sudah berenang sejauh 5,000 batu sejak dipasang pelacak 10 bulan lalu.

Sebetulnya ada  dua ekor jerung putih yang diberi pelacak oleh pasukan Ocearch. Seekor lagi jerung bernama Betsy, dan posisinya terakhir pada 5 Jun 2014 berada di bahagian barat Pulau Sanibel, Florida, AS.

Para penggemar jerung boleh melihat penampakan Betsy dan Katharine dengan melacak posisinya secara online. Kadang, kedua jerung itu berenang dekat ke 
pantai. detikNews






No comments:

Post a Comment