Sunday, June 1, 2014

Afghanistan Kecam Pertukaran Tahanan Antara Amerika Syarikat dengan Taliban


utusan malaysia terkini

Afghanistan Kecam Pertukaran Tahanan Antara Amerika Syarikat dengan Taliban


indah.com

Afghanistan Kecam Pertukaran Tahanan Antara Amerika Syarikat dengan Taliban

02/06/201 
Pemerintah Afghanistan menyatakan kemarahan atas kesepakatan Amerika Syarikat berkaitan pertukaran lima militan Taliban dengan seorang tentera Amerika yang ditahan Taliban.

Lima militan senior dari kelompok Taliban telah dibebaskan dari tahanan Teluk Guantamo ke Qatar sebagai balasan atas pembebasan , seorang tentera Amerika yang selama ini ditahan oleh Taliban di Afghanistan.

Melalui Kementerian Luar Negeri, pemerintah Afghanistan menegaskan penyerahan tahanan ke negara ketiga adalah tindakan yang bertentangan dengan undang-undang antarabangsa.

"Kami menentang keras hal itu. Kami menginginkan Qatar dan pemerintah Amerika Syarikat untuk membiarkan mereka bebas," demikian pernyataan Kementerian Luar Negeri Afghanistan seperti dilaporkan oleh wartawan BBC di Kabul, David Loyn.

Kementerian Luar Negeri juga menegaskan bahawa berdasarkan undang-undang antarabangsa  dan konvensi hak asasi manusia para tahanan yang ditukar itu harus dibebaskan.

Sementara itu Taliban menyebut pembebasan tahanan ini sebagai kemenangan.

"Saya ingin menyampaikan ucapan selamat kepada seluruh bangsa Muslim Afghanistan," kata pemimpin Taliban, Mullah Omar dalam suatu pernyataan, Ahad (01/06).

Menteri Pertahanan Amerika Syarikat, Chuck Hagel membela pertukaran itu dengan mengatakan para pegawai harus mengambil tindakan dalam waktu singkat kerana mereka meyakini nyawa Sersan Bowe Bergdahl terancam.

Bergdahl kini menjalani penyembuhan di sebuah rumah sakit di Jerman.

Lima tahanan asal Afghanistan yang dibebaskan dilarang meninggalkan Qatar paling tidak  satu tahun.

Tetapi para wartawan mengatakan banyak pihak khuatir mereka akan bergabung kembali bersama Taliban dan melancarkan serangan lebih lanjut. 
BBC World - detikNews






No comments:

Post a Comment