Friday, September 12, 2014

Google Beli Perusahaan Pembuat Sudu Untuk Pesakit Parkinson.


utusan malaysia terkini

Google Beli Perusahaan Pembuat Sudu Untuk Pesakit Parkinson.


indah.com

Google Beli Perusahaan Pembuat Sudu Untuk Pesakit Parkinson.

  12 September 2014 
 
LIFTWARE Sudu bernama Liftware ini menggunakan guncangan untuk mengimbangi tremor pesakit Parkinson.

Google membeli perusahaan bioteknologi yang mengembangkan sebuah  sudu. Bukan sudu biasa, melainkan yang dirancang untuk para pesakit   Parkinson.

Sudu itu juga dilengkapi dengan sensor untuk mendeteksi getaran pemegang sudu . Teknologi yang digunakan mirip dengan fitur untuk menstabilkan gambar dalam kamera ketika tangan gemetar pada saat mengambil foto.
Lift Labs merupakan perusahaan terbaru yang akan bergabung dengan bahagian riset Google, yaitu Google X.
Tahun lalu, Google menjadi investor utama di Calico, sebuah perusahaan yang mengembangkan ubat-ubatan untuk memperpanjang hidup.
Pembelian perusahaan bioteknologi ini adalah sebahagian dari ambisi dan kepentingan peribadi dari pengasas Google, Segey Brin, yang ingin memajukan teknologi kesihatan.
"Hari ini kita menyambut bergabungnya tim Lift Labs ke Google X. Perangkat anti-gemetar dapat meningkatkan kualiti hidup bagi jutaan orang," kata Google.
Lift Labs menulis, "Google memungkinkan kami untuk menjangkau lebih banyak orang yang hidup dengan penyakit Parkinson agar bboleh mendapatkan manfaat dari penggunaan perangkat anti-getar ini."
Investasi
Google secara bertahap meningkatkan investasi kesihatan. Pada bulan Januari, Google melancarkan lensa kontak pintar yang dapat mengukur kadar glukosa dalam air mata untuk memantau orang-orang yang mempunyai penyakit diabetes.
Lalu, pada bulan Julai, Google mengumumkan projek ilmu pengetahuannya, yaitu Basline Study, untuk mengumpulkan maklumat genetik dan molekuler anonim demi menciptakan gambaran manusia yang sihat.
Bagi Sergey Brin, usaha mengembangkan teknologi kesihatan adalah kepentingan peribadi. Ibunya pernah menderita Parkinson dan, setelah uji cuba gen yang dilakukan, dia memiliki kemungkinan menderita penyakit itu.
Salah satu rakan pengasas Google lainnya, Larry Page, menderita masalah pada pita suara. Dia tertarik membuat data yang membantu memecahkan sejumlah penyakit yang paling bermasalah di dunia.
Dia berharap orang-orang dapat mengatasi ketakutan terhadap suatu penyakit tertentu dengan membuat catatan perubatan untuk para pengkaji.
Fasiliti penelitian rahsia Google, yaitu Google X, didirikan menggunakan teknologi mutakhir. Projek Google lainnya ialah kereta tanpa pemandu.
Editor : Tri Wahono
Sumber: BBC Indonesia/ KOMPAS.com






No comments:

Post a Comment