Wednesday, September 24, 2014

Emma Watson, Bintang Harry Poter Berpidato di Markas PBB


utusan malaysia terkini

Emma Watson, Bintang Harry Poter Berpidato di Markas PBB


indah.com

Emma Watson, Bintang Harry Poter Berpidato di Markas PBB

Rabu, 24 September 2014
Bintang Harry Poter Emma Watson  Berpidato di Markas PBB
BBC
 
Emma Watson duduk di samping Setiausaha Agong  PBB Ban Ki-moon
TRIBUNNEWS.COM.NEW YORK -  Aktris Emma Watson biasanya terlihat berdandan cantik di karpet merah sejumlah pemutaran film perdana .
Tapi pada hari Ahad, bintang Harry Potter itu tampil di Markas PBB New York dan berpidato tentang kesetaraan gender selama 15 minit tanpa catatan.

Dia melancarkan kempen yang disebut HeForShe, yang bertujuan untuk meraih lebih banyak kaum laki-laki dan anak laki-laki yang berjuang untuk persamaan hak.
Saya ditunjuk enam bulan yang lalu dan semakin banyak saya berbicara tentang feminisme, saya semakin menyedari bahawa memperjuangkan hak-hak perempuan identik dengan membenci lelaki," katanya.

"Jika ada satu hal yang saya ketahui secara pasti, ini harus dihentikan."
Dia mengatakan kepada para delegasi PBB di New York bahawa ia mulai berfikir tentang ketidaksetaraan gender ketika berumur tiga tahun.
Dia mengatakan: "Saya mulai mempertanyakan asumsi-asumsi berbasis gender ketika saya berumur delapan tahun.

"Saya bingung ketika dipanggil bossy kerana saya ingin mengarahkan drama yang kami buat untuk orang tua kami tetapi anak-anak lelaki tidak dipanggil demikian," tambahnya.

"Pada usia 15 tahun, saya melihat teman-teman lelaki saya kesukaran mengekspresikan perasaan mereka.
"Menurut saya lelaki dan wanita harus bebas untuk merasa sensitif.
"Kepada kaum lelaki , saya ingin menyampaikan bahawa kesetaraan gender adalah masalah anda juga. " (BBC)






No comments:

Post a Comment