Tuesday, September 9, 2014

Alat bantu pernafasan kehabisan oksigen. 8 kanak-kanak di ICU ke Alam Baka


utusan malaysia terkini

Alat bantu pernafasan kehabisan oksigen. 8 kanak-kanak di ICU ke Alam Baka


indah.com

Alat bantu pernafasan kehabisan oksigen. 8 kanak-kanak di ICU ke Alam Baka

 9/9/14
Gambar hiasan ruang ICU 

  Pengelola Rumah Sakit Umum Vehari di Pakistan Timur mesti bertanggung jawab lantaran delapan kanak-kanak bawah lima tahun meninggal di unit pelayanan intensif (ICU) di situ. Rupanya, sebagaimana warta Capital TV pada Selasa (9/9/2014), kanak-kanak yang semuanya menggunakan alat bantu pernafasan  kehabisan oksigen.

Karuan saja, insiden ini menuai protes orang tua kanak-kanak tersebut. Penyiasatan pun dilakukan. Pertanyaan paling mendasar dari penyelidikan itu adalah kelalaian atau kesengajaan hingga kanak-kanak itu berangkat ke alam baka.

Catatan sementara penyiasatan sebagaimana disampaikan oleh pihak berwajib menunjukkan ketika kejadian, kanak-kanak itu sedang memasuki waktu buang air kecil. Ketika  itulah, oksigen di tabung besar di ICU itu habis. Pihak rumah sakit tidak dapat segera mengganti tabung itu lantaran terjadi kekurangan persediaan tabung oksigen.

"Anak-anak itu meninggal kerana kehabisan oksigen di ventilator,"kata Dr. Ashraf yang ikut membantu penyiasatan pihak berwajib.

Menurut PBB, Pakistan terbilang negara dengan angka kematian bayi yang tinggi. Salah satu pemicunya adalah kekurangan fasiliti pendukung rumah sakit. Tak hanya itu, bramai orang tua di Pakistan juga masih abai akan pentingnya kesihatan kanak-kanak.  

Lembaga non-pemerintah Save The Children dalam data terkini menunjukkan dalam setahun ada 200,000 kematian bayi yang baru saja lahir, di Paksitan. Organisasi itu menempatkan Pakistan sebagai negara yang masih jauh dari pencapaian Tujuan Pembangunan Millenium PBB. 
 KOMPAS.com 






No comments:

Post a Comment