Saturday, July 5, 2014

Ilmuwan Terjemahkan Bahasa Isyarat Chimpanse


utusan malaysia terkini

Ilmuwan Terjemahkan Bahasa Isyarat Chimpanse


indah.com

Ilmuwan Terjemahkan Bahasa Isyarat Chimpanse

6/7/14
   
Anup Shah Para peneliti mengungkap bahawa simpanse memiliki bahasa isyarat tertentu yang biasa digunakan untuk saling berkomunikasi.

LONDON,   Sejumlah ilmuwan mengatakan, mereka telah menterjemahkan gerakan tubuh yang biasa dilakukan chimpanse liar untuk berkomunikasi. Mereka mengatakan, chimpanse liar berkomunikasi dengan 19 pesan spesifik kepada sesamanya dengan menggunakan 66 gerakan.

Para peneliti mengungkap ini dengan mengikuti dan merakam komuniti chimpanse di Uganda, dan memperhatikan lebih dari 5,000 perilaku dalam komunikasi ini. Hasil riset tersebut telah dipublikasikan dalam jurnal ilmiah Current Biology.

Dr Catherine Hobaiter, yang memimpin penelitian, mengatakan bahawa ini adalah dokumentasi pertama dari bentuk komunikasi yang disengaja di dunia hewan. Hanya manusia dan chimpanse, kata Catherine, yang memiliki sistem komunikasi bahawa mereka boleh dengan sengaja mengirim pesan ke individu lain.
"Inilah yang sangat luar biasa dari bahasa tubuh chimpanse. Mereka satu-satunya yang mirip dengan bahasa manusia," papar Catherine kepada BBC News.

Meski penelitian sebelumnya mengungkap bahawa chimpanse dan monyet boleh mengerti maklumat kompleks dari binatang lain, hewan-hewan itu tidak tampak secara sengaja menggunakan suara mereka untuk mengomunikasikan pesan.
"Ini adalah perbedaan inti antara komunikasi yang disengaja dan isyarat tubuh," tambah Catherine.

"Bentuknya mungkin seperti ketika anda mengangkat cangkir kopi panas dan anda berteriak kerana terkejut, lalu meniup jari anda," kata dia.
"Saya mengerti dari isyarat itu bahawa kopi tersebut panas, tetapi anda tidak secara khusus ingin mengomunikasikan hal itu dengan saya."

Beberapa gerakan chimpanse, menurut peneliti, sangat jelas digunakan secara konsisten untuk menyampaikan satu makna.KOMPAS.com
Editor : Ervan Hardoko
Sumber: BBC Indonesia






No comments:

Post a Comment