Monday, July 7, 2014

Netanyahu Telepon Ayah Remaja Palestin yang Dibunuh Ekstremis Yahudi


utusan malaysia terkini

Netanyahu Telepon Ayah Remaja Palestin yang Dibunuh Ekstremis Yahudi


indah.com

Netanyahu Telepon Ayah Remaja Palestin yang Dibunuh Ekstremis Yahudi

07/07/2014 
 
 Benjamin Netanyahu (AFP)

Yerusalem, - Perdana Menteri (PM) Israel Benjamin Netanyahu menelepon ayah dari remaja Palestin  yang diculik dan dibunuh oleh Yahudi minggu lalu. Pembunuhan itu dilakukan para ekstremis Yahudi sebagai pembalasan atas penculikan dan pembunuhan tiga remaja Israel.

Pembunuhan brutal Mohammed Abu Khder telah memicu rusuhan antara para demonstran dan polis Israel di wilayah Yerusalem timur. Aksi-aksi demo itu juga telah meluas ke kota-kota Arab di Israel.

Dalam kenyataan pejabat Netanyahu disebutkan, pemimpin negera Yahudi itu telah berbicara via telepon dengan ayah remaja Palestin  itu, Hussein Abu Khder. Netanyahu pun menyampaikan belasungkawa dan kemarahannya atas pembunuhan remaja berumur 16 tahun itu.

"Saya ingin menyampaikan kemarahan saya dan kemarahan warga negara Israel atas pembunuhan tercela putera anda," tutur Netanyahu kepada ayah mangsa seperti dilansir AFP, Isnin (7/7/2014).

Pihak berkuasa Israel telah menangkap enam ekstremis Yahudi atas dugaan keterlibatan dalam pembunuhan remaja Palestin  yang tinggal di Yerusalem timur itu.

"Kami bertindak dengan cepat untuk menangkap para pembunuh. Kami akan membawa mereka ke mahkamah dan mereka akan ditangani menigkur undang-undang sepenuhnya," tambah beliau  .

"Kami mengecam semua tindakan brutal. Pembunuhan putera anda adalah mengerikan dan tak boleh diterima oleh umat manusia," tambah Netanyahu.

Jasad remaja Palestin  itu ditemui di kawasan hutan di Yerusalem barat pada Rabu, 2 Julai waktu setempat. Hasil pemeriksaan menunjukkan bahawa mangsa telah dibakar hidup-hidup.

Honenu, organisasi undang-undang yang membela para ekstremis sayap kanan Yahudi, telah mengesahkan bahawa para peguamnya membela enam suspek yang ditangkap atas pembunuhan remaja Palestin  itu. Tiga di antara keenam suspek itu adalah kanak-kanak.  
diedit dari detikNews






No comments:

Post a Comment