Wednesday, April 30, 2014

Lelaki Bakar Diri Sambil Peluk Ahli Politik dalam Acara Debat Siaran Langsung TV


utusan malaysia terkini

Lelaki Bakar Diri Sambil Peluk Ahli Politik dalam Acara Debat Siaran Langsung TV


indah.com

Lelaki Bakar Diri Sambil Peluk Ahli Politik dalam Acara Debat Siaran Langsung TV

30/04/2014 
 
STR/AFP/Getty Images
New Delhi - Kekacauan terjadi dalam acara debat politik yang disiarkan secara langsung oleh televisyen India. Seorang lelaki yang nekat membakar diri datang mendekati salah satu ahli politik dan kemudian memeluknya.

Akibat insiden ini, si politikus tersebut mengalami luka terbakar di tubuhnya. Politikus bernama Kamruzzama Fauji tersebut masih dirawat di rumah sakit dan kini dilaporkan dalam keadaan kritikal. Luka terbakar yang diderita Fauji dilaporkan mencapai 80 peratus.

Sedangkan si pelaku sempat dilarikan ke rumah sakit, namun akhirnya meninggal. Polis setempat, seperti dilansir CNN, Rabu (30/4/2014), menyebutkan pelaku ddikenali sebagai  Durgesh Kumar Singh.

Insiden ini terjadi dalam debat politik yang diadakan oleh stesyen TV nasional milik pemerintah, Doordarshan yang mengambil lokasi di sebuah taman setempat di Sultanpur pada 28 April kelmarin. Dalam pernyataannya, polis setempat menjelaskan bahawa pelaku tiba-tiba muncul dari kerumunan penonton, lalu membakar dirinya sendiri dengan minyak.

Yang tak diduga, pelaku lalu mendekati  mangsa, Fauji dan memeluknya. Fauji merupakan politikus tempatan dari Bahujan Samaj Party. "Orang-orang terlalu terkejut untuk menyedari apa yang sebenarnya terjadi," tutur fotografer tempatan , Pankaj Kumar Gupta yang ketika itu ada di lokasi kejadian.

Pelaku yang berusia 35 tahun diketahui pernah bekerja di kilang tepung di Amethi, daerah lain. Motif pelaku dalam insiden ini masih belum diketahui pasti. Namun menurut polis, keluarga pelaku mengatakan bahawa pelaku sedang dirawat atas gangguan mental yang tidak stabil.

"Sebelum insiden tersebut terjadi, pelaku menghubungi polis setempat untuk mengeluhkan tindak pelecehan dari keluarganya sendiri," terang Inspektor Polis Daerah Sultanpur, Pratibha Ambedkar.

India kini sedang dalam masa pemilihan  parlimen secara nasional, yang baru akan berakhir pada 12 Mei akan datang. Selama masa pemilihan, sejumlah televisyen setempat menampilkan acara debat dengan mengambil lokasi di tengah masyarakat desa atau kota, dengan tujuan mempertemukan calon anggota parlimen dengan pemilih setempat.
  sumber:detikNews






No comments:

Post a Comment